Beste liefhebbers van Klassieke Klanken,

Met de komst van de lentebries en de aanvang van de lijdenstijd, nodigen we jullie uit voor een bijzondere ochtend vol muzikale vieringen ter ere van het Paasfeest. Deze ochtend omarmen we de rijke tradities van het christendom en verkennen we de diepte van spirituele verbinding door middel van muziek.

We beginnen onze reis met een prachtige uitvoering uit de katholieke traditie: Regina Caeli. Deze lofzang op de Moeder van God dateert uit de middeleeuwen en wordt in de traditie van de katholieke kerk gezongen ter ere van de verrijzenis van Christus. Het wordt uitgevoerd door het Libertas Koor en Orkest, een samenwerking tussen Vlaamse en Zuid-Afrikaanse musici, onder de bedreven leiding van dirigent Johan de Villiers.

Het Libertas Koor is opgericht in april 1989 onder auspiciën van de Women for South Africa-beweging. Sinds 1989 is Johan de Villiers de dirigent en samen met zijn vrouw, Louwina, als manager van het koor, heeft het Libertas Koor opgetreden op wereldberoemde podia. De missie van het koor blijft de bevordering van harmonieus samenleven tussen de respectievelijke culturele gemeenschappen in ons land door middel van koormuziek, zoals weerspiegeld in het lidmaatschap van het koor.

Van daaruit reizen we naar de rijke klanken van de orthodoxe traditie met de Russische Paasouverture van Rimsky-Korsakov. Dit stuk, gecomponeerd in 1888, weerspiegelt de vreugde en opwinding van de Russisch-orthodoxe liturgie tijdens het paasfeest. Rimski-Korsakov drukte in zijn autobiografie uit dat hij graag “de legendarische en heidense kant van de feestdag wilde reproduceren, de overgang van de sombere en mysterieuze avond van Passiezaterdag naar de ongebreidelde heidens-religieuze vrolijkheid op Paaszondagochtend”. Hij was altijd geïnteresseerd in – en genoot van – liturgische thema’s en muziek, ook al was hij geen gelovige. Dit prachtige werk wordt uitgevoerd door het Bayerisches Landesjugendorchester, een jeugdorkest uit Beieren, onder de bezielende leiding van dirigent Nicolas Rauss.

We vervolgen onze reis met een meesterwerk uit de protestantse traditie: Christ lag in Todesbanden van Johann Sebastian Bach. Oorspronkelijk geschreven voor Eerste Paasdag, belichaamt deze cantate nog steeds de essentie van Pasen. Bach wist met zijn muziek de dramatische reis van Christus van dood naar opstanding te vangen, waarbij hij putte uit eeuwenoude hymnen en melodieën die de vreugde van de opstanding belichamen. Het koraal, gecomponeerd in 1708, is een van zijn bekendste en meest geliefde werken. Zeven strofen van het lied, zowel tekst als melodie, zijn een verduitste bewerking van Maarten Luther naar de Paassequens “Victimi Pascali laudes” uit ca 1040 en de middeleeuwse mystieke hymne “Christ ist erstanden” uit ca 1090. Onder leiding van dirigent Laurent Gendre voert het Ensemble Orlando Fribourg ons mee op deze betekenisvolle reis.

En tot slot, als een verrassende afsluiting van onze ochtend, laten we ons betoveren door een kort muziekstuk dat buiten al deze bekende tradities valt, maar dat ons wel herinnert aan de oorsprong van het paasfeest en het verbond dat gesloten is tussen hemel en aarde.

Stap in deze unieke viering van het Paasfeest, waarin de prachtige klanken van verschillende geloofstradities samenkomen en ons verbinden in een gevoel van gedeelde spiritualiteit en vreugdevolle viering.

Veel luisterplezier!


Reacties

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *